Pages

Thursday, June 25, 2020

Buat sendiri busy-book untuk anak

Apabila melakukan perjalanan jarak jauh saya sering mengalami masalah anak kecil taknak duduk diam dalam carseat di akhir-akhir perjalanan. Tidak tenang kita hendak memandu dibuatnya. Saya tahu dia telah kebosanan berjam-jam dalam kereta. 

Menenangkan anak menggunakan gajet seperti telefon dan sebagainya bukanlah pilihan saya. Maka tercetus lah idea untuk membuat busy-book ini.

Jika dibeli diluar harganya cecah ratusan ringgit! Mahal kan. Tapi bila saya buat sendiri busy-book ini baru saya tahu kenapa dijual mahal. Kain felt yang digunakan bukannya murah belum termasuk aksesori lain, dan yang penting kemahiran serta penat lelah menjahit setiap satu bentuk permainan itu. Jahitan mesti nak kemas dan kukuh ya! tahu-tahu lah anak kecil bila bermain kemain lasak. 

Saya banyak merujuk video youtube cara membuatnya. Lihatlah hasil tangan saya dibawah ini!

1. Aktiviti 1 - main ciku cak dengan kucing 
2. Aktiviti 2 - mengira/menyusun nombor
3. Puzzle buah buahan tempatan
4. Bermain buka tutup zip berbentuk pelangi
5. Lebah terbang mencari madu dan ke sarang
Saya juga ada menjual busy-book ini. Boleh gunakan link dibawah untuk membeli:





#busybook #quitebook #malaysiabusybook #toddlerbook #sensorybook #softbook #fabricbook #feltbook #handmadebook #handmadefeltbook #activityplay #montessoritoy #babybook #travelbook #pikabook #playmat #traveltoy