Pages

Thursday, April 7, 2011

Loghat Negeri Yang Paling Best

Aku paling suka loghat orang negeri Terengganu. Diorang cakap bunyi dengung2 gitu. Sedap didengar lah. Contohnya, "Jom jalang-jalang cari makang" 
Versi nyanyi lagu omputeh plak, "we have fung we have seasong ing the sung" 
keke.. Lagipun senang tiru bahasa ganung ni.

Loghat kelate? ada orang kata paling unik dan best. Susah nak translate satu hal. Opkos aku sokong, takkan aku nak menafikan loghat negeri aku sendiri. Loghat kelantan ni kekadang bunyi cam kasar..tapi loghat Melaka lagi kasar kot. Celake, lahabau tu dah biasa kan.

Loghat Utara pun sedap jugak, ramai gak member2 aku orang Utara..laju je dengar diorang cakap, tapi boleh tangkap lagi. Antara loghat Penang ngan Kedah aku tak reti beza. 
Contoh loghat Perak, "miker tughun bukit tu jangan laju sesangat....ka ghang jatuh tersembam,berdamor muker" 
lagi satu, "lain mcm benor paneih hari ni....badan aku dah rasa ceghun ceghin dah ni"
Yang ni Kedah, "Hampa ni main sampai tak tau nak beghenti, dah meghelop dah nih.. pi balik kaihh" hihii..indah sungguh.
Nak meriah lagi try jenguk blog  budak bukan sebarang budak, meriah betul loghat utara kat situ.

Loghat negeri9 plak selalu jugak dengar kat drama tv, cerita yang Eby Yus berlakon tu..tajuk apa ntah, lupa. Loghat ni sedap didengar, tapi susah nak eja. 
"Apo la bega bona budak ni. Banyak kali den posan, jangan bergurau ngan lombu tu"

Pahang pun ada loghat gak..Aku baru tahu bila kawan aku dulu bahasakan diri dia koi, koi tu bermaksud aku. Sebelum tu ingatkan Pahang ni takde loghat, cakap melayu standard je. Melayu standard biasa orang Johor dan Selangor guna.

Loghat Sabah lebih kurang mcm cakap Melayu baku. Susah jugak nak faham..Susah jugak nak tiru, sekali cakap bunyi macam Indonesia. Aku hanya tahu bunyi bah-bah belakang tu je.
Loghat melayu Sarawak pula ada banyak persamaan dengan bahasa Filipina..Tapi bergantung pada kawasan tu jugak la.

Yang pastinya loghat kat Malaysia ni semua best2, ada keunikan dia yang tersendiri.