Sunday, March 13, 2011

Cara Baik Pulih Handphone yg Dimasuki Air

Masa naik bas pagi tadi, aku dengar-dengar orang sebelah aku cakap dengan member dia. Bukan sengaja curi dengar, tapi dia tu yang cakap terang n jelas :D


Member sebelah sana tu cakaplah yang handphone dia rosak, masuk air. Macam mana air masuk tak tau ahh.
Member sebelah sini pun bagilah satu tip, cara yang tak penah aku dengar.
Tapi dari kesungguhan dia cakap tu macam boleh guna pakai tip tu.
Dia cakap kalo handphone masuk air, rendam dalam beras. 
Buang penutup belakang, cabut bateri, keluarkan simcard dan rendam handphone tu semalaman dalam beras. 


Gambar: Kalo tenggelam terus macam ni tak dapat nak diselamatkan dah la kot


Rasa macam nak try, nak uji betul2 menjadi ke tak cara tu. Tapi takkan la aku nak g rendam handphone aku dalam air pulak sebab nak bereksperimen.hehehh
Ada sesape penah cuba wat macamni?

26 comments:

WanFadhilah said...

rendam dalam beras??? wow! 1st time dengar. macam nak peram buah plak rasanya.. huhu

Satu Kisah Bermula

Hafzan Sarah said...

WanFadhilah,
haha..tu la..pelik kan

Wahida Nasution Thakhrim said...

pernah juga dengar tips ni.. rendam dalam beras sebab beras ni cepat serap air..
tapi tak pernah cuba la sebab hp tak pernah jatuh dalam air..

REPUBLIK N9 said...

gua dulu jemur atas dashboard kereta, mujarob :)

mai said...

bukan nset je, jam tangan pun boleh

lea said...

aku penah dgr kalo jam masuk air rendam dlm beras..maybe henset pun boleh la kot

Hafzan Sarah said...

Wahida Nasution Thakhrim, REPUBLIK N9, mai, lea:

huhu..yeke..tips baru la ni.hehe
thanks sumer mai komen :)

SnoW cRysTaL said...

aku same gak cam lea...pernah dengar mase skolah dulu ,klau jam msuk air rendam dalam beras...kalau hp tu,x penah try lak~

FurBall said...

beras??wowo..teknik ini tak pernah di ketahui..sume org duk cuba guna keringkan ngan pengering rambut jew..ahahaha..terbaik..sape nak cuba??nnt aku guna hp ketiga aku!!!

Adzriel AB said...

beras cepat serap toksin & warna. sebab tu mudah buat nasi hujan panas atau kerabu. mungkin le cepat serap air kot. ehh...jgn cari pasal lak nak bereksperimen.. he..he..

Hafzan Sarah said...

SnoW cRysTaL,
jom ah try pasni..haha

FurBall,
buat ah..nt kasi tau result..haha

Adzriel AB,
woww..patut la..mengidam nasi krabu la plak.hehe

Anwar Faiz said...

ade betul gak ni..
agak agak la, kalau hari ujan,keringkan baju pakai beras bole x?heee

Hafzan Sarah said...

Anwar Faiz:
ahaa..better pakai kipas.brape banyak beras nak taruk daa

dean said...

kalo latop or pc msuk air..mcm mana pulak..hee

selalu org keringkn pkai cahaya matahari jeq

Hafzan Sarah said...

dean:
try ah rendam dlm beras gak..hehe

k h a i r i y a h said...

bnyak kali dh fon jatoh lam air,tp xpernah try la plak

Hafzan Sarah said...

k h a i r i y a h,

boleh la ni nk try nt..hehe

Admin said...

masuk dalam oven laa sng.. :)

Hafzan Sarah said...

@Admin

haha..itu dah mengbaikpulihancurkan

shahbandarlepih said...

aku ase ah,,0wg yg buat blog nie da x betol agknyew..masok air ktekn...

CikYana said...

Ermm tpi mcm mna plak klo kena air masin like air laut? msh buleh dperbaiki kerr?

Hafzan Sarah said...

@shahbandarlepih tak betol dri segi ape? explain plis
@CikYana xtau la jugak awak, xdpat nk nolong ;D

sollehahn said...

yang penting, jgn on telefon tu kalau masih ada air dalam phone tuh..

sara pedrosa said...

@sollehahn ohh? i see :)

masuk air said...

Semalam botol susu anak aku tumpah dlm beg, habis henset bini aku terendam dlm susu. Dah jadi akurium dah henset tu. Aku dah benamkan hensey tu dlm tong beras. Kita tengok esok lusa jadi apa. Jadi elok ke, jadi beras.. :-(

Hana Ayumi said...

kalo lps fon tu masuk air ..kita tros on..msih bole hidup tak fon tu kalo guna cara beras ni?