Wednesday, February 16, 2011

Peniaga Melayu, Beginikah Sikapnya

Pertama sekali, aku bukan hendak mengutuk ataupun mengata bangsa sendiri.
Tapi ini adalah realitinya yang sudah terang lagikan bersuluh.

Aku terdetik mahu menulis karangan ini selepas peristiwa semalam.
Semalam aku bersama-sama geng-geng mahu menyewa kereta dari seorang mahasiswa yang memang menjalankan perniagaan ini.
Waktu yang dijanjikan untuk mendapatkan kereta adalah pukul 8.
Malangnya lebih dari pukul 8, BUSINESSMAN tersebut masih tidak menghubungi kami.
Bila menghubungi dia, tindak balas yang diberikan sangat lah lambat dan tidak mesra serta tidak tepat.
Sudahlah hanya diberitahu no plat keretanya sahaja, tempat ia di parkir tidak disebut.
Jenuh kami mencari dan tetap tidak jumpa.
Terpaksalah kami meminjam kereta dengan pemilik lain selepas itu.
Membazir sahaja masa kami 1 jam lebih, menunggu barang yang tidak pasti.

Disertai dengan sumpah seranah, kami padamkan nombor tepon orang itu dan berjanji tidak akan menggunakan perkhidmatan dia lagi! Dan siap buat promosi pada member-member lain agar tidak berurusan dengannya.

SEE?

Beginilah layanan yang diterima pelanggan bila berurusan dengan segelintir peniaga kecil melayu.
Bila perniagaan anda akan maju jika perkhidmatan yang diberikan tidak memuaskan.
Jangan salahkan kami bila perniagaan anda ditakuk lama.
Sebab layanan yang anda berikan memanaskan hati perut orang!

Bukan dalam situasi ini sahaja perniaga melayu bersikap begini.
Contoh lain paling ketara adalah layanan di kedai makan.
Layanan tidak mesra pengguna, tidak dihormati, masam mencuka, tidak menepati masa, bla bla etc etc.
Jika nak dibandingkan dengan kedai mamak, jauh berbeza.

Harapan aku, perbaikilah perkhidmatan ke arah yang lebih berkualiti.
Jangan berkonsepkan, 'Kau taknak beli takpe lah, ramai lagi yang nak'.
Kalau anda tidak mahu berubah sikap, terserahlah. Bukan aku yang menanggung beban.


::THANKS FOR READING::

13 comments:

lea said...

sapa bisnesman tu?
gtaw aku gak
supaya aku tak Terkena jugak

Adzriel AB said...

kerek agaknya..

fatehah noorani said...

aku tak tau budak2 ni sewa ngan dia smalam.. sebab aku penah kena macam tu mase 3rd year. memang tobat dah taknak sewa ngan die lagi.

Fatin Athirah said...

budak tu sama batch kta ek?
mcm tau ja...sbb penah tekena.
bukan takat kedai ja wei,
tmpt tawar perkhidmatan pun sama.
cam pjbt pos aku p td, tampal kat ctu akan dialayan dgn salam senyuman penuh mesra tapi cm ngn apa ag...tau la orang ramai

s.y.a.r.q said...

tapi memang selalu peniaga melayu layanan tak tip top.bukan lah nak mengutuk, tp kite melayu sama melayu memang nak support bangsa sendiri, tapi mcm mane kalau pelanggan tak dilayan dengan baik? hurmmm

touya said...

sebagai peniaga melayu , kata-kata anda ibarat racun .

Walaupun aku seorang peniaga aku juga menghadapi masalah yang sama dengan peniaga melayu lain . Sebab tu walaupun aku peniaga melayu aku lebih senang berurusan dengan peniaga cina .

BENA said...

biase la tu . macam2 org . macam2 ragam . heeeee :)

Hafzan Sarah said...

lea,
ada la budak tu..budak medic ke dental ntah :)

Adzriel AB,
agak kerek la :)

fatehah noorani,
mu pun penah kena jugak..aisehh..memang sakit hati la kan

Fatin Athirah,
tak sure gak wes batch mane, macam senior

s.y.a.r.q, touya, BENA,
betol tu..last2 terpaksa kita duk support bangsa lain :) :) :)

Nuriz said...

wahai bangssaku..berubah lah
jgn nila setitik rosak susu sebelanga

zero said...

sana sini cakap melayu kita kalau berniaga service hancur.. bile dah naik sikit mula nyombong...memang tak dinafikan perkara ni..
Adakah melayu kita tak sesuai berniaga?hanya sesuai makan gaji je?

Hafzan Sarah said...

zero,
yup, betol tu.
Bukan tidak sesuai.
cuma mentaliti orang melayu.
tidak memandang sesuatu itu dari sudut yang besar..tak berlandaskan realistik dan perancangan.

aliesha kirana said...

itulah.. susah.. sbb kita yg tunjukkan org melayu cmtu.. smpai org melayu dicop tak boleh dipercayai dlm bidang perniagaan ni. hmmm..sedey2.. bila sikap kita semua berubah baru mentaliti org pun berubah.

Hafzan Sarah said...

aliesha kirana,
thanks ya 4 the comment :)